۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

  • شناسه : 6706
  • 10 شهریور 1394 - 10:37
  • 385 بازدید
  • ارسال توسط :
حقوق ورزشی؛ مسئولیت‎های حقوقی داوران

حقوق ورزشی؛ مسئولیت‎های حقوقی داوران

با لحاظ این نکته‎ی کلیدی که اداره‎ی امور ورزش‎ها در هنگام مسابقات، مطابق با مقررات مربوط به هر ورزشی منحصراً با داور است و هیچ کس غیر از داور در آن نقشی ندارد، نیاز است داوران بدانند، انجام دادن یا انجام ندادن چه اقداماتی برای ایشان می‎تواند موجب مسئولیت حقوقی باشد یا به عبارت دیگر، […]

با لحاظ این نکته‎ی کلیدی که اداره‎ی امور ورزش‎ها در هنگام مسابقات، مطابق با مقررات مربوط به هر ورزشی منحصراً با داور است و هیچ کس غیر از داور در آن نقشی ندارد، نیاز است داوران بدانند، انجام دادن یا انجام ندادن چه اقداماتی برای ایشان می‎تواند موجب مسئولیت حقوقی باشد یا به عبارت دیگر، باید بدانند بایدها و نبایدهای حقوقی مربوط به داوران مسابقات ورزشی کدامند. ؟ بخشی از این بایدها و نبایدها پیشتر، مطرح و توضیح داده شد.
در این‎جا در راستای تبیین مسئولیت‎های حقوقی داوران، به چند وظیفه مهم دیگر نیز اشاره می‎شود.

پیشگیری کردن از اجرای حرکات یا فنون و ضربه های خطا، از جمله مهمترین تکالیف داوران مسابقات می‎باشد. حرکات، ضربه‎ها یا فن‎های خطا در مقررات هر ورزشی، دقیقـاً از پیش مشخص شــده و به ورزشکاران، اعـلام و ابلاغ گردیده است.
بواسطه‎ی اهمیت این تکلیف، یکی از بخش‎های مهم آموزش‎هایی که داور در دوره‎های داوری فرا می‎گیرد نیز مربوط به چند و چون همین فنون و ضربه‎های خطاست. از آنجایی که از جمله عوامل بسیار مؤثر در بروز حوادث ورزشی منجر به آسیب دیدگی، اجرا یا استفاده از حرکات و ضربه‎ها و فنون خطا توسط ورزشکاران می‎باشد، برای درست عمل کردن به تکلیف پیشگیری کردن از اجرای این‎گونه ضربه‎ها و حرکات، داور باید اولاً، نسبت به این‎که چه حرکتی یا چه فنی خطاست، احاطه کامل داشته باشد.

ندانستن آن به خودی خود برای داور قصور و تخلف به شمار می آید. ثانیاً، باید به منظور رعایت اصل لزوم مراقبت از سلامتی ورزشکاران، در صورت مشاهده هر گونه حرکت خطا یا اجرای هر نوع فن خلاف مقررات، عکس العمل جدی و به موقع نشان دهد و به مقتضای شرایط مسابقه و براساس میزان خطرناکی آن حرکت، ضربه یا فن، اقدام به دادن تذکر و یا اخطار کند و یا تصمیم به اخراج بازیکن متخلف از زمین مسابقه بگیرد.

اگر داور به این وظیفه‎ی مهم خود عمل نکند، مسئول حوادث ناشی از اینگونه خطاهای ورزشی خواهد بود.

یکی دیگر از مسئولیتهای داور، فراهم نمودن شرایط، برای کمک کردن به ورزشکارانی است که در حین مسابقات آسیب می بینند. از آنجایی‎که حاکم مطلق زمین مسابقه در هر ورزشی داور است، هر گاه در زمین مسابقه، بازیکن یا بازیکنانی به هر دلیل آسیب دیدند، داور باید بلا فاصله ترتیبی را اتخاذ کند تا امکان کمک به بازیکن مصدوم، برای مسئولین ذیربط فراهم شود.

داور به هیچ وجه حق ندارد در هنگام بروز حادثه‎ی منجر به مصدومیت بازیکنان، به نحوی عمل کند که شرایط کمک به مصدوم فراهم نشود و یا این امکان دیرتر از وقت متعارف فراهم شود.

اگر داور در فراهم نمودن شرایط، برای کمک کردن به ورزشکار یا ورزشکاران آسیب دیده، کوتاهی کند، مسئول آثار ناشی از این کوتاهی خواهد بود. بنابراین از دیگر وظایف مهم داور، نسبت به ورزشکار یا ورزشکاران مصدوم در حین مسابقه به طور کلی فراهم نمودن شرایط لازم برای کمک به مصدومین است.
این کمک از طریق، قطع مسابقه، خبر کردن پزشک مسابقه، اجازه ورود دادن به پزشک و حسب ضرورت، فراهم آوردن شرایط برای خارج کردن بازیکن مصدوم از زمین مسابقه صورت می‎پذیرد.
نیاز به یادآوری است که داور هیچ گونه تکلیفی در مورد کمک مستقیم به مصدوم مانند پرداختن به مداوای او ندارد و اساساً نباید در اینگونه امور دخالت کند.

دکتر محمد احسنی فروز

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram