۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 13044
  • 30 شهریور 1393 - 6:56
  • 96 بازدید
  • ارسال توسط :

بهنام اسبقی؛ اولین حضور، سومین طلا


بهنام اسبقی دارنده ۲ مدال طلای قهرمانی جهان و آسیا در حالی اولین سابقه حضور در بازیهای آسیایی را تجربه می کند که می خواهد سومین طلای ایران در وزن ۶۸- کیلوگرم المپیک آسیایی را به نام خود ثبت کند.

 

 

تکواندوکاری که خیلی دیر خودش را به تیم ملی تحمیل کرد، حالا یکی از مطمئن ترین نفرات ایران است. بازیکنی که می گوید مدال های بدست آمده در رقابتهای اخیر، سبب شده تا حس مسئولیت بیشتری داشته باشد و حالا بار روحی و روانی بیشتری را هم تحمل کند. با این همه، او با امیدواری بالایی راهی اینچئون می شود تا با کسب ۴۰ امتیاز المپیکی این رقابتها، جایگاهش را بیش از پیش در رنکینگ تثبیت کند.
در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا آغاز مسابقات بهنام اسبقی در المپیک هفدهم آسیا باقی مانده، او در گفت و گو با سایت فدراسیون تکواندو از اتفاقات چند وقت اخیرش در تکواندو سخن گفت.
*همیشه در اولین حضورها به مدال طلا رسیدی، هم جهان و هم آسیا عنوان قهرمانی را بدست آوردی. این اتفاق در اینچئون هم خواهد افتاد؟
-کار دشواری را در پیش داریم، اما به هرحال من برای کسب بهترین عنوان به اینچئون می روم. وزن چهارم همیشه در بازیهای آسیایی مدال آور بوده است و وزن سختی هم خواهد بود. اما من می روم تا بهترین عملکردم را داشته باشم.

*خیلی دیر به تکواندو راه پیدا کردی، فکر می کنی خودت را اثبات کرده ای؟
– با مدال هایی که بدست آوردم، فکر می کنم این اتفاق افتاد. من ۶ مسابقه رسمی داشتم که همیشه با مدال برگشتم البته نمی دانم چرا در گرندپریکس ها به مدال برنز می رسم! در مسابقات جهانی واقعا به دنبال اثبات خودم بودم. خدا هم کمک کرد و توانستم به مدال طلا برسم و بعد هم که طلای قهرمانی آسیا را بدست آوردم. طلای المپیک هنرهای رزمی هم در کارنامه دارم.

*کدام مدال طلایت را بیشتر دوست داری؟
– به هرحال جهانی اولین مدال من بود اما خودم از مسابقات آسیایی ام بیشتر لذت بردم. فکر می کنم آنجا مبارزات بهتری را به نمایش گذاشتم.

* پس اردونشینی تغییرات زیادی را در روند مبارزاتت داشته؟
– همینطور است. در تکواندو پیشرفت خوبی کردم. تنوع تکنیک هایم بیشتر شده است.

 

*تو به یک بازیکن خونسرد معروف هستی. با گذشت زمان بازهم مثل قدیم خونسرد مبارزه می کنی؟
-راستش را بگویم کمی فشار مسئولیت زیادتر شده، وقتی همه از تو توقع دارند، باعث می شود استرس بگیری. قبل از مسابقه کمی فکرم مشغول می شود اما در حین مبارزه نه. مثل قبل راحت مبارزه می کنم. ضمن اینکه حالا حریفانم شناخت خوبی از من دارند. واقعا بسته مبارزه می کنند و به راحتی امتیاز نمی دهند. کلا کارم نسبت به قبل سخت تر شده است.

*فکر می کردی قهرمان جهان شوی؟
– نه فکر نمی کردم. البته، ۸ سال پیش کاری انجام نمی دادم اما به دوستانم می گفتم من قهرمان جهان می شوم، به یکباره مسیر تغییر کرد و خدا به من کمک کرد و توانسم طلای جهان را بدست آورم. الان هم می گویم طلای المپیک.

*دفاع از عنوان سخت نیست؟
-چرا سخت است. وقتی داشتم به مکزیک می رفتم خیلی راحت بودم. می گفتم این هم یک مسابقه است، تمام می شود. اما امروز که به عقب بر می گردم می بینم چه آوردگاه بزرگ و مهمی را پشت سر گذاشتم و بعد از آن در هر مسابقه ای شرکت می کنم، میبینم دفاع از عنوان چقدر سخت است.

*تو ۷ مبارزه در جهانی انجام دادی.
-همینطور است، فکر نمی کنم کسی در ایران ۷ مبارزه را در مسابقات جهانی انجام داده باشد. شرایط خیلی سختی بود اما وقتی روز مسابقه رسید، به خاطر شرایط سنی ام گفتم شاید این اولین و آخرین جهانی من باشد. پس همین یک روز است و باید تمام تلاشم را به کار ببندم. من ۳ روز قبل از مبارزات جهانی پایم بی حس بود حتی روز مسابقه هم شرایط خوبی نداشتم اما گفتم باید بروم و تلاش کنم. فکر می کنم دینِ خودم را در آن مسابقات ادا کردم. یادم است قبل از اعزام نصرآزادانی به من گفت به خاطر من هم که شده طلا بگیر. تمام این افکار نیروبخش من حین مبارزه بود.

تکواندوی ایران از سال ۱۹۹۸ تاکنون همواره یکی از مدال آوران وزن چهارم بازیهای آسیایی بوده است که اولین بار، بیژن مقانلو در بانکوک تایلند به مدال برنز رسید. بعد از آن هادی ساعی در بوسان کره جنوبی به مدال طلا دست یافت اما ۴ سال بعد در دوحه قطر، علیرضا نصرآزادانی با مدال برنز به کار خود پایان داد. محمد باقری معتمد نیز که نماینده ایران در گوانگجو چین بود بار دیگر گردن آویز طلا را برای کشورمان به ارمغان آورد تا حاصل تلاش وزن چهارمی های تکواندوی ایران در المپیک آسیایی، ۲ مدال طلا و ۲ مدال برنز باشد.

*** مهمترین حریفان بهنام اسبقی در المپیک هفدهم آسیا

۱- روح اله نیکپا (افغانستان)

تک چهره کشور افغانستان، ۲ مدال برنز المپیک پکن و لندن را در کارنامه دارد. برنز قهرمانی جهان و آسیا نیز از دیگر عناوین این تکواندوکار است. نیکپا تاکنون ۳ بار با محمدباقری معتمد مبارزه کرده است که به او باخته است. همچنین در مسابقات قهرمانی آسیایی ۲۰۱۴ در رقابت با اسبقی نتیجه را ۱۴ بر ۵ واگذار کرد.

۲- سانگ جیولو (چین تایپه)

برنز بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ مهمترین عنوان این تکواندوکار است. نماینده چین تایپه که می خواهد رنگ مدال خود در این رویداد مهم را خوش رنگتر کند. حریف دست و پا بسته ای در شیاپ چانگ اینچئون نخواهد بود.

۳- جینیان هوآنگ (چین)

نماینده چین دیگر حریف اسبقی در این المپیک آسیایی خواهد بود. این تکواندوکار نیز پشتوانه برنز بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ را دارد.

۴- قاضی السمری (عربستان سعودی)

مدال نقره قهرمانی آسیایی ۲۰۱۴ این تکواندوکار در حالی بدست آمد که در فینال این رقابتها، نتیجه را به بهنام اسبقی واگذار کرد.

۵- سایر رقبا

کایرات ساریم (قزاقستان) و محمد زهیر (اردن) که هر دو مدال برنز آسیا را در اختیار دارند از دیگر حریفان اسبقی در این وزن خواهند بود.

***نظرات خانواده تکواندو در خصوص بهنام اسبقی

۱- غلامحسن ذوالقدر (سرمربی اسبق تیم ملی و مدیر سازمان تیم های ملی)

اسبقی در این مدت تلاش بسیاری داشته است و با انگیزه خوبی که داشت، از تمامی فرصت هایی که در اختیارش بود به نحو احسن استفاده کرد. او اهمیت حضور در این مسابقات را به خوبی درک می کند و اگر از تمام قابلیت های خود در شیاپ چانگ اینچئون استفاده کند قطعا نتیجه بسیار خوبی را در این رویداد مهم بدست می آورد.

۲- بیژن مقانلو (دارنده مدال برنز قهرمانی جهان و بازیهای آسیایی و سرمربی تیم ملی تکواندو)

قهرمانی که دیر آمد اما به خوبی جایگاهش را حفظ کرد. در این مدت مدال های با ارزشی را بدست آورده. معتقدم سن برای حضور در رقابتها ملاک نیست و ورزشکار تا زمانیکه انگیزه داشته باشد، می تواند قهرمان شود. قهرمانی حوصله و انگیزه می خواهد که اسبقی این دو فاکتور را دارد. بسیار با برنامه مبارزه می کند و حرکاتش از روی حساب و کتاب است.

۳- مهدی بی باک (نایب قهرمانی جهان، دارنده مدال طلا و نقره بازیهای آسیایی و مربی تیم ملی تکواندو)

بهنام اسبقی امروز تنها ۶۰ درصد پتانسلی است که از او می بینیم. اگر از صد در صد پتانسیلش استفاده کند، کمتر تکواندوکاری در جهان پیدا خواهد شد که بتواند مقابل او پیروز شود. هنوز جا برای پیشرفت دارد.

۴- مهرداد یوسفی (مربی بدنساز تیم ملی)

از دوران مدرسه که به عنوان معلم او بودم، بهنام را می شناسم. شرایط فیزیکی خوبی را در وزن ۴ دارد، از خانواده ای ورزشی است که به نظرم یکی از عوامل موفقیت او در تکواندو است. بسیار پرانرژی است و همین روحیه او به سایر تیم هم کمک می کند. بسیار مصمم است و استرس کمی حین مسابقه دارد. آینده ورزشی خوبی خواهد داشت.

۵- امید غلامزاده (دارنده مدال نقره و برنز جهان ، قهرمان آسیا)

بازیکن کم حاشیه ای است و حین تمرینات حرف شنوی خوبی از مربیان دارد. جزو بازیکنانی است که به راحتی با شرایط سازگار می شود و خصوصیات اخلاقی او بسیار شبیه به پدرش است. در ضد حملات بسیار خوب عمل می کند.، ضربات ۳ امتیازی خوبی می زند و کمتر بازیکنی پیدا می شود که بتواند پشت سر هم از ضربات بالا استفاده کند.

بهنام اگر اولین ضربه بالایش برخورد نکند، بلافاصله دومین ضربه را می زند و اگر آن هم نشد توانایی زدن ضربه سوم هم دارد. جوان و باانگیزه است و به شخصه کمتر از مدال طلا از او توقع ندارم. اگر مشکلی پیش نیاید، ان شاء الله با مدال طلا از اینچئون بازخواهد گشت.

۷- یوسف کرمی (قهرمان جهان و آسیا، دارنده ۲ مدال طلای بازیهای آسیایی)

با تجربه و پرانرژی است. خیلی سخت در زمین مبارزه امتیاز می دهد و مطمئن هستم به خاطر امتیازی که بازیهای آسیایی برای المپیک دارد، قدر تک تک لحظه هایش را در اینچئون می داند.

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram