۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سلامت همگانی
  • شناسه : 14157
  • 26 تیر 1392 - 7:03
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :

عوارض مصرف کراتین

عوارض مصرف کراتین کراتین یک پروتئین غیر ضروری است که از آرژنین، گلیسین و متیونین گرفته می‌شود. کبد، کلیه ها و پانکراس به طور ذاتی در حدود ۱ الی ۲ گرم کراتین در روز تولید می‌کنند. یک الی   دو گرم کراتین دیگر نیز از طریق مواد غذایی مصرف شده و به طور عمده از […]

عوارض مصرف کراتین

کراتین یک پروتئین غیر ضروری است که از آرژنین، گلیسین و متیونین گرفته می‌شود. کبد، کلیه ها و پانکراس به طور ذاتی در حدود ۱ الی ۲ گرم کراتین در روز تولید می‌کنند.

یک الی   دو گرم کراتین دیگر نیز از طریق مواد غذایی مصرف شده و به طور عمده از طریق ماهی و گوشت قرمز کسب می شود.

تاثیرات احتمالی:

در عضله اسکلتی کراتین نقش مهم و حیاتی به عنوان منبع انرژی آنی و در دسترس برای انقباض عضله بازی می کند. نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که دریافت خوراکی مقادیر زیاد کراتین موجب افزایش محتوای کراتین و فسفوکراتین در عضلات می گردد.

از جمله تاثیرات افزایش سطح کراتین عضلات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

افزایش قدرت عضله

تسریع در بازسازی ذخایر انرژی در فواصل بین تمرینات سنگین ورزشی افزایش توده عضلات بدن،بدون افزایش چربی بدن

افزایش آستانه بی هوازی بدن

در تمرینات ورزشی سرعتی و شدید، ضمن کاهش تولید اسید لاکتیک، مانع از خستگی شده و مدت تمرین شدید را طولانی تر می کند.

پس به طور کلی می توان هنگام نیاز به افزایش وزن و توده عضلات، افزایش قدرت و سرعت در حرکات انفجاری و کمک به تولید ATP در بدن از این ماده استفاده نمود.

تاثیرات سوء و نامطلوب ناشی از مصرف مکمل های کراتینی

در حال حاضر بخش عمده ای از تاثیرات سوء و نامطلوب ناشی از مصرف کراتین به صورت گزارش وجود دارد و عوارض دراز مدت ناشی از آن شناخته شده نیست .

کسب وزن :

یکی از عوارض شایع کراتین افزایش ۴ تا ۶ کیلو گرم وزن می باشد.کسب وزن بعد از دوره بارگیری به طور عمده ناشی از حفظ آب در بدن است.

اختلالات گوارشی معده و روده و گرفتگی عضلانی :

عوارض جانبی دیگری که برای کراتین ذکر شده شامل اختلالات معده و روده ای، گرفتگی های عضلانی و سفت شدگی عضلانی   است.

عوارض کلیوی :

به علت افزایش بار پروتئین ناشی از مصرف کراتین تاثیرات سوء بر روی کلیه به عنوان مهم ترین موضوعات قابل بحث وجود داشته است. توصیه می شود افرادی که بیماری کلیه یا دارای پیشینه خانوادگی برای بیماری های کلیوی هستند نباید کراتین مصرف کنند.

به عبارت دیگر افراد سالم که کراتین مصرف می کنند باید خود را وزن کرده تا دچار کم آبی درحین مصرف کراتین نشوند. توصیه می شود افرادی که از روش های کم کردن سریع وزن استفاده می کنند و یا در محیط های گرم فعالیت می کنند باید از مصرف کراتین خوداری کنند.

تاثیرات ناشناخته

متاسفانه تاکنون تحقیقات درازمدت در مورد تاثیرات مضر و سوء ناشی از مصرف کراتین انجام نشده است. موضوع مهمی دیگر اینکه، تقریباً هیچ اطلاعاتی در ارتباط با تاثیرات کراتین بر روی دیگر بافت هایی که کراتین را به کار می برند از قبیل قلب، مغز, بیضه ها شناخته شده و در دسترس نیست. در پایان اینکه تقریباً هیچ اطلاعاتی در مورد تاثیرات کراتین بر روی نوجوانان در دسترس نیست بنابراین ACSM (کالج پزشکی ورزشی آمریکا) مصرف مکمل های کراتینی را در افراد کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی کند.

روح الله عیوضی- مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی یزد

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram