۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سلامت همگانی
  • شناسه : 13852
  • 01 خرداد 1392 - 6:06
  • 42 بازدید
  • ارسال توسط :

راهکارهای افزایش سطح بهره وری و سلامت ورزشکاران

راهکارهای افزایش سطح بهره وری و سلامت ورزشکاران ورزشکاران همواره در معرض انواع آسیب ها می باشند. آسیب های که از بیرون به آنها وارد می آید و صدماتی که در اثر تمرینات شدید ورزشی التهابات درونی را به همراه دارد. مشکلاتی نظیر تحلیل عضلانی- آسیب های عضلانی و مفصلی و همچنین افزایش عملکرد رادیکال […]

راهکارهای افزایش سطح بهره وری و سلامت ورزشکاران

ورزشکاران همواره در معرض انواع آسیب ها می باشند. آسیب های که از بیرون به آنها وارد می آید و صدماتی که در اثر تمرینات شدید ورزشی التهابات درونی را به همراه دارد. مشکلاتی نظیر تحلیل عضلانی- آسیب های عضلانی و مفصلی و همچنین افزایش عملکرد رادیکال های آزاد تولید شده در حین ورزش که به عنوان استرس اکسیداتیو از آن نام برده می شود و همه این ها اثرات نامطلوبی بر عملکرد و سطح بهره وری ورزشکار ایجاد می کند.
یکی از راه های مهم در کاهش عوارض ناشی از ورزش ، مصرف مواد غذایی حاوی منابع ضدالتهابی است. این مواد مغذی باعث کاهش التهاب ناشی از تروما و تسریع بازسازی عضلانی و جلوگیری از تحلیل عضلانی و همچنین استفاده از چربی بجای پروتئین در روند تولید انرژی ورزشکار می شوند و به طور کلی در رژیم غذایی ورزشکار عناصری مهم و تاثیر گذار بر سلامت آنان می باشند.
از جمله مهمترین این موارد می توان به غذاهای حاوی امگا ۳ اشاره نمود که در منابعی چون ماهی سالمون، تن، کولی، قزل آلا و همچنین روغن هایی همچون روغن زیتون بکر، گردو، بذر کتان یا کانولا وجود دارند. در مقابل امگا ۶ که قست عمده ای از چربی های مصرفی ما را تشکیل می دهد نقش معکوس بر این فرآیند دارد و بهتر است در رژیم محدود تر شوند.
راهکار دیگر مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدانها از جمله ویتامین C و E و کاروتنوئید ها و فلاوونوئید ها و آنتوسیانین ها و … می باشد که مصرف میوه و سبزیجات فراوان و رنگارنگ جوانه گندم و مغزها می تواند در این مورد مفید فایده باشد.
یکی دیگر از مواد غذایی ضدالتهابی زنجبیل است که به کاهش اثرات التهابی ناشی از آسیب ها کمک می نماید و دردهای عضلانی بعد از ورزش را مرتفع نموده و تاثیر آن به اثبات رسیده است.

شیوا ایلبگی طاهر
مشاوره تغذیه و رژیم درمانی
هیأت پزشکی ورزشی استان تهران

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram